środa, 6 stycznia 2016

Mięso i jego zamienniki, napoje, sól

Do Piramidy Żywności zaliczamy także mięso, jego zamienniki, napoje pod różną postacią oraz sól. 
Mięso dostarcza człowiekowi: białka, żelaza, cynku, witamin z grupy B 1, PP, B 12. Wystarczy 100 gramowa porcja mięsa dziennie, aby w/w składniki były dostarczone do organizmu. Staraj się dodać do kanapki z wędliną jakieś warzywo lub zjedz porcję mięsa i zakończ jakimś owocem lub sokiem. Ważne jest to, ponieważ organizm wchłonie wówczas więcej żelaza, które chroni nas przed niedokrwistością.
Powinnyśmy wybierać chude gatunki mięsa i wędlin, gdyż zawierają one bardzo dużo nasyconych kwasów tłuszczowych, które podnoszą poziom cholesterolu we krwi. Jeśli już trafił się kawałek mięsa z porcją tłuszczu - odkrój go, ściągnij skórkę z kurczaka, nie kupuj zbyt często parówek, gdyż mają one dużo tzw. tłuszczu niewidocznego. To samo jest z podrobami (pasztetowe, salcesony) - zawierają dużo cholesterolu.
Dania mięsne przyrządzaj z jak najmniejszą ilością tłuszczu. Dietetycy proponują, aby mięso gotować w wodzie, dusić bez obsmażania, piec mięso w folii lub podawać grillowane.
Przynajmniej raz w tygodniu jedz zamiast mięsa, dania z fasoli i grochu oraz soczewicy. Rośliny strączkowe dostarczają białka i witamin z grupy B, soli mineralnych - żelaza, wapnia, magnezu, potasu, cynku.
Jadaj ryby, zwłaszcza tłuste, morskie, takie jak: makrela, łosoś, śledź. Ryby zawierają szczególny rodzaj tłuszczu, który działa przeciwmiażdżycowo. Tłuszcz ryb morskich obniża podwyższone ciśnienie krwi.

Napoje
Codziennie powinniśmy wypijać 1.5 -2 l napojów, nawet wtedy, gdy nie odczuwamy pragnienia. Kontrolujmy ilość wypijanego napoju, szczególnie latem, żeby nie doszło do odwodnienia organizmu. Kosmetolodzy grzmią na alarm, że stan naszej skóry, jej sprężystość zależy od ilości wypijanej wody w ciągu dnia. Jakie napoje możemy pić? Soki owocowe i warzywne, ziołowe herbatki (zielona herbata zapobiega chorobom serca). A co z kawą? Zachowanie umiaru, tak jak we wszystkim, wyjdzie nam na zdrowie, czyli max. 2 filiżanki dziennie. Kawa podnosi nam ciśnienie, powoduje szybsze bicie serca i bezsenność. Wypłukuje także magnez i zmniejsza wchłanianie się wapnia i żelaza. Stąd, jeśli pijesz dużo kawy, włącz do swojego menu; mleko, jogurt czy kefir. W przeciwnym razie grozi Ci osteoporoza, bo Twój organizm otrzyma za mało wapnia. W kawie zawarte są również związki tłuszczowe, które podnoszą poziom cholesterolu - taki efekt daje kawa parzona w szklance (po turecku). Mniejsze skutki uboczne, ma kawa rozpuszczalna i parzona w ekspresie np.z użyciem filtra.
Kiedy i w jakich sytuacjach powinnyśmy zmniejszyć spożywanie kawy i innych napojów bogatych w kofeinę?
- jeśli masz arytmię serca
- jeśli masz podwyższony cholesterol (nie pij kawy parzonej po turecku)
- jeśli przyjmujesz tabletki antykoncepcyjne (kofeina jest wtedy wolniej usuwana z organizmu)
- jeśli jesteś w ciąży
Sól
Staraj się używać w swoim jadłospisie jak najmniej soli. Zaleca się do 1 łyżeczki dziennie, czyli ok. 6 gram. Dieta małosolna obniża ciśnienie krwi i zmniejsza obrzęki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz