środa, 6 stycznia 2016

Wskazówki dietetyczne dla kobiety dojrzałej

Napoje
Dietetycy uważają, że dla dobrego zdrowia i urody powinnyśmy codziennie wypijać 1.5 - 2 l wody, nawet wtedy, gdy nie odczuwamy pragnienia. Ilość wypijanych płynów musimy kontrolować szczególnie latem, aby nie doszło do odwodnienia organizmu. Nasza skóra potrzebuje bez względu na wiek i porę roku dużo wody, aby była elastyczna, sprężysta i jędrna.  Coraz częściej sprawdzamy skład wody mineralnej. Warto wiedzieć, że wody niskozmineralizowane mogą być polecane do codziennego nawodnienia, zaś wody średniozmineralizowane do codziennego uzupełniania składników mineralnych w naturalny sposób. Jakie rodzaje płynów powinnyśmy wypijać? Przede wszystkim wodę mineralną, soki owocowe i warzywne oraz herbatki ziołowe. Bardzo zdrowa jest zielona herbata, która zapobiega szczególnie chorobie serca, obniża ciśnienie, wspomaga odchudzanie etc.
Starajmy się zachować umiar w spożywaniu kawy. Nie pij więcej niż dwie filiżanki dziennie. Powód? Podnosi ciśnienie krwi, przyspiesza bicie serca i może powodować bezsenność, a także zawroty głowy. Kofeina zawarta w kawie upośledza wchłanianie się żelaza i wapnia. Jeśli pijesz nadmierne ilości kawy, a przy tym spożywasz małe ilości mleka i jogurtów Twój organizm otrzymuje za mało wapnia, co grozi osteoporozą.Związki tłuszczowe zawarte w kawie podnoszą poziom cholesterolu LDL we krwi. Dotyczy to szczególnie kawy parzonej "po turecku". Tego typu działania nie ma np. kawa rozpuszczalna lub z ekspresu z użyciem filtra. Kiedy powinnyśmy zmniejszyć ilość wypijanej kawy do 1 - 2 filiżanek dziennie?
- Jeśli masz podwyższony poziom cholesterolu, nie pij kawy parzonej po turecku.
- Jeśli zdiagnozowano u Ciebie arytmię serca
- Jeśli jesteś w ciąży
- jeśli przyjmujesz tabletki antykoncepcyjne, wówczas kofeina jest
wolniej usuwana z organizmu.
Mleko i produkty mleczne
Mleko odgrywa bardzo ważną rolę w diecie kobiety dojrzałej. Dlatego pamiętaj o codziennej porcji nabiału typu: mleko, twarogi, jogurty, kefiry. Mleko i jego pochodne zawierają białko, witaminy B2, B12 oraz są źródłem wapnia. Pamiętajmy, że wapń z produktów mlecznych jest najlepiej przyswajalny. Kobieta w okresie menopauzy potrzebuje codziennie 1200 mg wapnia, co stanowi 3 szklanki mleka lub jogurtu czy kefiru albo porcję chudego, białego sera. Dieta bogata w wapń zapobiega osteoporozie, która  atakuje szczególnie kobiety po menopauzie ze względu na niedobór estrogenów.
Aby wapń w naszych kościach był w pełni wykorzystany potrzebna jest  witamina D, która wytwarzana jest w skórze pod wpływem słońca. Dlatego, jeśli tylko możesz spaceruj w słońcu minimum 20 minut. Szczególnie ważne jest to zimą, gdzie witaminę D można znaleźć w tłustych rybach, produktach mlecznych i maśle. Ważna uwaga: tłuszcz mleczny obfituje w nasycone kwasy
tłuszczowe, które zwiększają stężenie złego cholesterolu LDL we krwi i przyczyniają się do choroby niedokrwiennej serca. W związku z tym wybieraj: chude mleko i napoje mleczne, chudy lub półtłusty biały ser. Ogranicz spożycie żółtego sera, gdyż zawierają 20-30% tłuszczu. Śmietanę możemy
zastąpić odtłuszczonym jogurtem, a masło margaryną miękką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz